Verkeershandhaving door gemeenten
De huidige verkeershandhaving is niet effectief en efficiënt. Er zijn diverse mogelijkheden om dat te verbeteren. Veel van die mogelijkheden omvatten overdracht van die taak (of delen daarvan) naar de gemeenten.
Dat blijkt uit het ‘Interdepartementaal Beleidsonderzoek Verkeershandhaving’. Voor dat onderzoek waren twee aanleidingen.
Ten eerste komen er sinds kort elk jaar weer meer verkeersslachtoffers. De maatschappelijke kosten daarvan bedroegen in 2009 € 12,5 miljard:
categorie |
slachtoffers |
maatschapp. |
totaal |
|
kosten per |
maatschapp. |
|
|
slachtoffer |
kosten |
|
[personen] |
[€/persoon] |
[€ miljard] |
|
verkeersdoden |
720 |
2.612.000 |
1,88 |
ernstig gewond |
18.600 |
281.000 |
5,23 |
licht gewond (ziekenh) |
108.000 |
9.000 |
0,97 |
licht gewond |
180.000 |
5.000 |
0,9 |
alleen materieel |
1.021.000 |
n.v.t. |
3,6 |
totaal |
12,5 |
61% van de verkeersdoden valt op gemeentelijke wegen.
Ten tweede vielen elk jaar de opbrengsten van de verkeersboetes tegen. In 2009 werden 11,6 miljoen bekeuringen
Log in of activeer deze boektitel om verder te lezen.
Om het hele document te lezen moet u eerst inloggen of deze boektitel activeren.